Van zoom-moe naar zoom-hoe!
Alweer oktober. Nadat ik in maart en april door corona veel moest annuleren, volgde er in mei en juni weer wat werk en resulteerde september in topdrukte. Geweldig: alle trajecten weer opgepakt, nieuwe opdrachten erbij en mijn trainingen vol. Heel druk, en ik keek al reikhalzend uit naar de ‘gewoon drukke’ maanden oktober en november.
Teruggeroepen
En toch wordt een aantal zaken weer ‘on hold’ gezet, mogen er weer minder bezoekers bij evenementen zijn, enzovoorts. Het voelt raar, maar toch anders dan in maart. Dat merk ik aan mijzelf en aan mijn klanten. Natuurlijk zijn er klanten die afzeggen. Zij geven aan dat ze het werk later dit jaar weer oppakken. Maar er zijn ook veel klanten die toch door willen gaan. Online of blended. Bij blended werk je live waar het kan en online waar het moet. Ik ben bang dat dat onze nieuwe realiteit wordt, in ieder geval tot de komende zomer. Grote fysieke bijeenkomsten zijn lastig en brengen risico’s met zich mee. En het najaarsweer werkt natuurlijk ook niet mee om eens lekker buiten aan de slag te gaan.
Blended: combineer online en live
De afgelopen tijd heb ik veel tijd gestoken in het samen met de klant ontwerpen van blended oplossingen. Dat is arbeidsintensief, juist omdat dit echt maatwerk is. Iedere oplossing is afhankelijk van de groepsgrootte, de organisatie, de vraag, de vorm, etc. Je zou zeggen: dat is veel gedoe.
Maar ik moet zeggen dat ik langzaamaan echt enthousiast word over dit concept. Juist omdat ik – en mijn klanten natuurlijk ook – ervaren heb, dat stoppen grote nadelen heeft. Niet alleen steek je dan geen ruimte en tijd in ontwikkeling, maar de thema’s die er binnen een team al zijn worden daardoor nog eens extra uitvergroot. Die gaan niet weg. Sterker nog: ik hoor vaak en heb ook zelf ervaren dat online werken een aantal zaken extra moeilijk maakt.
Alwéér online overleg
Want hoe zorg je ervoor dat iedereen met plezier en enthousiasme deelneemt aan een online overleg? Hoe zorg je ervoor dat iedereen aan het woord komt? En vooral: wordt iedereen ook écht gehoord? Ik zie dat veel besluitvorming ofwel heel autocratisch gebeurt, of wordt uitgesteld. De kans is nu vele malen groter om oeverloos in het rond te blijven draaien, waardoor er uiteindelijk helemaal geen besluit meer genomen wordt.
Efficiënt zonder verbinding
Het voordeel van online werken is dat het wél lekker efficiënt is. Je wisselt alleen de dingen uit, die er echt toe doen. Dat is op zijn tijd ook fijn en zeker efficiënt. In ieder geval in dat moment. En toch komen steeds meer mensen er langzamerhand achter dat je door online overleg de verbinding gemakkelijk kwijtraakt. Mensen kwijnen weg of worden diepongelukkig. Of haken op zijn minst af in discussies. Met alle gevolgen van dien. Als je dit ziet gebeuren is het zaak dat je ervoor zorgt dat je overleg én efficiënt is én dat je de verbinding houdt.
Constructief online overleg
Het zal je niet verbazen dat veel van míjn online bijeenkomsten over deze problematiek gaan. We bespreken wat ieder teamlid nodig heeft en op welke manier. Over welke afspraken we daarover maken met elkaar. Als je benoemt waar de schoen wringt en daar acties aan verbindt, kan het echt goed gaan werken. En kan het zelfs nog leuk zijn ook. De reacties van mijn klanten zijn enthousiast. Ze zijn niet langer zoom-moe, maar kijken juist naar zoom-hóe!
Als je steeds vaker denkt: hoe overleef ik in deze online jungle, of hoe kan ik het teamgevoel herstellen of behouden nu we tot online overleg veroordeeld zijn? Neem dan eens contact met mij op. Ik kan jou en je team daar op een constructieve manier bij helpen.