Close

Over Sankofa

Ga terug naar je wortels en neem het goede

“Waarom Sankofa?” Deze vraagt wordt me vaak gesteld. “Niet de makkelijkste en meest voor de hand liggende naam”. Nee, dat klopt. Maar toen ik het woord zes jaar geleden tegenkwam, werd ik erdoor gegrepen en het liet mij niet meer los. Omdat het naadloos aansluit op mijn visie. Het betekent namelijk ‘teruggaan naar het verleden om in het heden te kunnen begrijpen wie je bent en hoe het zo gekomen is’. (Sanko = “ga terug”, Fa = “neem”).

Door eerst terug te kijken en vervolgens stappen te zetten, maak je maximaal gebruik van de kracht die er in je organisatie, team of afdeling aanwezig is. Als je terugkijkt krijg je namelijk zicht op ‘het goud’: de goede dingen die je graag mee wilt nemen naar de toekomst. Zo zet je met respect voor de historie samen stappen naar de toekomst. In de praktijk houd ik altijd het doel voor ogen om samen met teams naar een resultaat toe te werken. We kijken dus zeker terug, maar vooral vooruit.

Het symbool voor Sankofa is een Afrikaanse vogel die, terwijl hij achteruit kijkt naar het gouden ei, vooruitvliegt. Deze vogel is verwerkt in het logo van Sas Sankofa. De symboliek zie je terug in mijn visie. Kijk terug, neem datgene mee waar je wat aan hebt en gebruik het voor vandaag en voor de toekomst.

Geïnspireerd en gedreven

Mijn naam is Sacha Beets. Ik heb Sas Sankofa opgericht en ik heb jarenlange ervaring in het begeleiden van teams vanuit verschillende rollen en invalshoeken. Zowel als manager en als adviseur in verschillende branches: zakelijke dienstverlening, overheid, zorg, onderwijs en profit sector. Daardoor begrijp ik de omgeving van mijn klanten en spreek ik hun taal. Na mijn opleidingen ‘Master coach’ aan het Europees Instituut, Transactionele Analyse en Deep Democracy ben ik als facilitator, teamcoach en procesbegeleider aan de slag gegaan. In 2013 richtte ik Sas Sankofa op en werk ik als zelfstandig ondernemer.

“Ik houd ervan om teams, afdelingen en organisatie in beweging te brengen. Ik geloof dat als mensen met elkaar in gesprek blijven er van alles mogelijk is. Het gesprek met elkaar hebben we zo hard nodig, want als mensen willen we graag écht contact met elkaar.”

Ik breng weer beweging

Ik begeleid strategische leiders in organisaties om de juiste dialoog te voeren. Alleen zo kunnen teams, managers, bestuurders en ondersteuners een volgende stap zetten in samenwerken, conflicten oplossen en omgaan met verschillen. Zo komen mensen in een ‘flow’. Iedereen ervaart meer werkplezier, voelt zich vitaler en behaalt daardoor betere resultaten. Mijn interventies en methodieken (bijvoorbeeld Deep Democracy) zijn gebaseerd op verschillende visies op veranderen en dialogen. Met een open blik sta ik stevig voor complexe groepen. Ik geniet van ‘holding the group’ en steek daar met veel plezier al mijn energie in. En ik leg op het juiste moment de vinger op de zere plek. Zo breng ik mensen en teams weer in beweging.

Ik weet hoe de hazen lopen in een organisatie en heb regelmatig gezien hoe het anders en beter kan. De wereld iedere keer weer een beetje beter te maken: dat is waar ik dagelijks mijn drive en energie vandaan haal.

“’Kissing over the edge’ kenmerkt mijn stijl. Sommige klanten noemen het ook wel ‘not pushing’ of ‘licht confronterend’. Tegelijkertijd houd ik rekening met waar een team op dat moment staat of met hoever iemand als persoon is. Ik zal nooit iemand verder duwen dan verantwoord is.”

Ik ben Instructor Deep Democracy – de Lewis methode – voor level 1, 2 en 3, onder andere opgeleid door de oprichtster Myrna Lewis en in Nederland door Jitske Kramer. De afgelopen jaren verzorgde ik trainingen voor de Academie voor Organisatiecultuur en sinds 2019 faciliteer ik deze zelf. In een Masterclass Deep Democracy kun je kennismaken met deze methodiek. Samen bekijken we hoe je je organisatie of team in beweging kunt krijgen.

Wat levert onze samenwerking jou op?

  • Je organisatie en de mensen die er werken maken een volgende stap in samenwerking, communicatie en conflicten oplossen.
  • Teams en individuele teamleden komen weer in een flow en behalen daarmee betere resultaten, ervaren meer werkplezier en efficiency.
  • Je kunt een betere dialoog stimuleren
  • Je leert een gesprek te voeren in verschillende vormen aan de hand van verschillende methodieken.
  • Je kunt beter omgaan met verschillen binnen je team en organisatie.

 

“Ik hoor vaak van klanten ‘Het was wel heftig, maar zoooo goed! Wij willen graag met je verder.’ Verandering en beweging kunnen soms pijn doen, lastig zijn én geeft uiteindelijk een goed gevoel en goed resultaat.”

 

[widget id=”layers-widget-reflex_call-1″]